به سایت گروه صنعتی آریا توزین خوش آمدید.

کالیبراسیون

کالیبراسیون

واسنجی یا کالیبراسیون در واقع دقیق بودن و درستی و سقم و مطابقت با معیار و استاندارد است.

هر دستگاه سنجش و اندازه‌گیری در ابتدا یا در طول استفاده به این امکان نیاز پیدا می‌کند که به نسبت یک سنجه‌ی مرجع و معیار محک زده شود تا از درستی و صحت آن اطلاع داشته باشیم و از خطای اندازه‌گیری آن دستگاه آگاه باشیم.

تعریف دقیق کالیبراسیون در استاندارد ملی ایران به شماره ۴۷۲۳ آمده‌است. کالیبراسیون اجازه می‌دهد که میزان تصحیح لازم را نسبت به نشاندهی تعیین کنیم. با کالیبراسیون ممکن است خواص اندازه‌شناختی دیگری نظیر اثر کمیت‌های تأثیرگذار نیز تعیین شود. در واقع کالیبراسیون ویژگی‌های کارآمدی دستگاه یا مواد مرجع را به وسیلهٔ انجام مقایسه‌های مستقیم مشخص می‌کند کدام دستگاه‌ها باید کالیبره بشوند. هر وسیله‌ای که برای اندازه‌گیری به کار می‌رود و در روش‌های اجرایی به استفاده از آن اشاره شده‌است، نیاز به تعیین صحت و دقت یا کالیبراسیون دارد.

دستگاه‌های اندازه‌گیری باید به‌طور دوره‌ای کالیبره شوند. گذر زمان و حادثه‌های پیش‌بینی‌ناپذیر، باعث می‌شوند تا قابلیت ردیابی نتایج آن‌ها تا استانداردها زیر سؤال رفته و نیازمند تأیید مجدد باشند. برای تجهیزات کالیبره شده گواهی کالیبراسیون صادر شده و ضمیمه دستگاه می‌گردد.

کالیبره کردن تمام تجهیزات لازم نیست. برخی از آن‌ها ممکن است صرفاً به عنوان نشانگر به کار بروند. انواع دیگر تجهیزات ممکن است به عنوان ابزار تشخیص و آشکارسازی به کار بروند. هر گاه وسیله‌ای برای تعیین قابلیت پذیرش محصول یا عوامل مؤثر در فرایند آزمون مورد استفاده قرار نگیرد کالیبراسیون آن ضرورتی ندارد.

در سیستم‌های توزین هر مدل و سایزی که باشند این قابلیت وجود دارد که درستی آن بررسی شود و در صورت نیاز ابتدا تعمیر سرویس و سپس کالیبراسیون روی آن انجام شود.

پس رعایت این نکته بسیار مهم است که اگر یک دستگاه از دقت تعریف شده خود خارج شد و خطای اندازه‌گیری آن بالا رفت صرفاً با عمل کالیبراسیون این مشکل برطرف نمی‌شود.

ابتدا باید ایراد مربوطه را برطرف نماییم و پس از رفع عیب دستگاه را کالیبره نماییم.

ما در این بخش کالیبراسیون دستگاه‌های مختلفی که در صنعت توزین رایج و معمول هستند را در اختیار شما سرویس‌کاران و فعالان عرصه‌ی صنعت توزین قرار خواهیم داد با توجه به اینکه عمل کالیبراسیون جزو اسرار مگو و فرمول‌ها و دارایی‌های نامحسوس هر شرکت محسوب می‌شود، از قراردادن آن‌ها برای مشتری مصرف کننده معذوریم.

علاوه بر این انجام کالیبراسیون نیازمند تکنسین متخصص و ابزارآلات تخصصی‌ای می‌باشد که در صورت رعایت نکردن و سهل‌انگاری، امکان آسیب‌های جدی را به ترازو یا باسکول شما فراهم می‌کند.

برای دسترسی به این اطلاعات در آریا توزین عضو باشید.

نوشته قبلی

مبحث تکمیلی بررسی استاندارد IP

نوشته بعدی

خسارات پنهان میلیاردی باسکول ها به صاحبان خود؟؟؟!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری